Digitale tall og resultater 2022

Vekst i Kongsberg har tilbakelagt et nytt kalenderår og vi har gjennomført mange kommunikasjonstiltak som bidrar til økt oppmerksomhet og synlighet for Teknologibyen Kongsberg.

Dette har Vekst i Kongsberg jobbet med i 2022:

  • Kampanjer mot nye innbyggere som viser bokvalitetene Kongsberg har
  • Rekrutteringskampanjer for å vise fram mangfoldet i jobbmuligheter
  • www.kongsberg.no – Kongsbergs felles nettside med sosiale mediekanaler
  • Studentkampanje – «Tett på næringslivet»
  • Reiselivskampanje sommer – «Jakten på sølvet»+++
  • Kommunikasjonsansvar for etableringen og gjennomføring av Kongsberg Agenda
  • Gjennomført Kongsberg Konferansen under Agenda
  • Gjennomført omdømmeundersøkelser internt og eksternt
  • Nye Kongsbergbilder er tatt gjennom året i de ulike årstidene
  • Gjennomført 8 frokostmøter med ulike temaer relatert til vekst og utvikling
  • Kommunikasjon til partnere – nyhetsbrev og sosiale medier

Ulike kampanjer leder til samme nettside for Kongsberg

Når 4 ulike kampanjetyper leder til samme nettside er sjansen stor for at målgruppene får med seg helheten av hva Kongsberg har å by på.

Innbyggerkampanjer – Vinteren 2022 ble det kjørt gjenbruk av kampanjeinnhold fra 2021 på Facebook og Google. Her var fokuset «korte avstander til alt» og «mere plass for pengene». Trafikken var god i vintermånedene. 1.desember ble nytt kombinert «Bo og Jobbe» konsept kjørt ut i sosiale medier gjennom desember og januar-23.

Rekrutteringskampanje – 1.desember ble den nye kombinerte «Bo og Jobbe» kampanjen publisert. Den hadde som målsetning å bygge omdømmet til Teknologibyen Kongsberg med de fantastisk jobbmulighetene og bokvalitetene byen og kommunen har. Dette nye kampanje konseptet kombinerer Teknologiby assosiasjoner med teknologi, god plass, god tid, natur og mindre stress. Google søk + display, Facebook, Instagram og LinkedIn ble benyttet som kanaler. Denne kampanjen løp til 17.januar 2023.

Studentkampanjer – I vintermånedene ble det satt i gang kampanje mot potensielle nye studenter til USN og Fagskolen. Disse hadde fokuset på tekniske utdanningsretninger og den tette og unike koblingen med industrien i Kongsberg. Kampanjen hadde flere ulike pulser ut mot søknadsfristene og Facebook og Snapchat ble brukt som kanaler.

Reiselivskampanjer – Sommeren 2022 ble det for 3.året på rad kjørt reiselivskampanje mot målgrupper 1-2 timer unna. Facebook og Google ble benyttet og hovedfokuset var på våre mest populære attraksjoner som Gruvene og Sølvverkshistorien, naturopplevelser og Jazzen. Kampanjen opplevde høy interesse og genererte god trafikk til de ulike opplevelse aktørene via www.kongsberg.no

 

www.kongsberg.no

Det jobbes mye med å holde Kongsbergs felles nettsiden www.kongsberg.no oppdatert og relevant. Siden har som målsetning å være en portal inn til hele Kongsberg, innenfor kategoriene Leve – Jobbe – Studere – Se og Gjøre. Målgruppene er potensielle nye innflyttere, arbeidssøkere, studenter og tilreisende, men også byens egne innbyggere. Det handler om å vise fram det som skjer i Kongsberg.

  • Antall besøk totalt
    • 2020 – 57 613 brukere
    • 2021 – 107 255 brukere
    • 2022 –  103 344 brukere
  • Hvilket innhold er mest populært?
    • Det Skjer Kalenderen – 13 309 besøk i 2022. Opp fra 5 426 i 2021
    • Flytte til Kongsberg – 9 919 besøk
    • Skisenter – 9 203 besøk
    • Jobbportal/stilling ledig – 8 870 besøk
    • Boligportal – 2 339 besøk
  • Hvor kommer trafikken fra?
    • Google organisk søk er størst.
    • 70% fra mobil.
    • Osloregionen størst
  • 11 ulike språk. Norsk, Ukrainsk(206), Engelsk(283), Fransk(22), Italiensk(10), Tysk(41), Latvisk(5), Litauisk(10), Polsk(26), Spansk(16), Nederlandsk(21)
  • Facebook, Instagram, Linkedin – Alle sosiale mediekanaler vokser jevnt

Det bygges et solid kunnskapsgrunnlag

2022 vår året da Vekst i Kongsberg gjennomførte 0-punktsmålinger mot eksisterende og potensielle innbyggere. Det ble gjennomført 400 telefonintervjuer mot egne innbyggere og en webundersøkelse med 1000 respondenter. Tallene og kunnskapen gir Vekst i Kongsberg verdifull innsikt og skal brukes til å styre kommunikasjonsarbeidet framover.

Hovedfunnene er at Kongsberg har et bra omdømme, men vi er litt for lite kjent. De unike Jobbmulighetene og bokvalitetene er de 2 viktigste kategoriene som må gjøres mer kjent nasjonalt, og kanskje internasjonalt.

i 2023 settes det også i gang undersøkelser mot de som akkurat har flyttet til Kongsberg. Fokuset her er å avdekke hva som faktisk var avgjørende for at de flyttet og hvordan 1.inntrykket av Kongsberg er.

Nye undersøkelser gjennomføres i 2024.

Erna Solberg og Alexander Stubb

Kongsberg Agenda 2022

2022 var året da Kongsberg Agenda ble gjennomført for første gang. Kongsberg Næringsforum hadde totalansvaret og Vekst i Kongsberg riggen ble koblet på for å styre kommunikasjonsarbeidet. Eksterne ressurser fra Kongsberg Gruppen bidro sterkt inn i kommunikasjonsteamet.

  • Bygget opp identitet og profil
  • Merkevarebygging
  • Bygget opp nettside og sosiale medier. 25.000 besøk på nettsiden i 2022 og 2300 følgere i SoMe
  • Annonsering i Teknisk Ukeblad, E24, Dagens Næringsliv og Amedia/LP. I tillegg betalt synlighet på Facebook, Instagram og LinkedIn.
  • Innholdsproduksjon med program og nyheter
  • Film og bildeproduksjon under Kongsberg Agenda
Harald Magnus Andreassen - Sparebank 1 Sørøst-Norge

Kongsberg Konferansen 2022

Årets Kongsberg Konferanse ble arrangert under Kongsberg Agenda. Detter var 3.utgave av konferansen og temaet var «Kongsberg er rigga for vekst, men hvordan ta ut dette potensialet sammen? Hvordan bruke innsikt og kunnskap for å utvikle Kongsberg på best mulig måte?»

Konferansen er for alle aktører som ønsker å bidra til byutvikling i Kongsberg, og i 2022 samlet den ca. 170 deltagere over 4 timer og hadde et rikholdig og spennende program med lokale og nasjonale foredragsholdere.

i 2023 planlegges Kongsberg Konferansen i uke 45.

Christians Kjeller - Opsahlgården

Kongsbergbilder

Det jobbes kontinuerlig med å ta nye bilder som skal vise fram byen på en best mulig møte innenfor hovedkategoriene Bo – Jobbe – Studere og Se og Gjøre. Bildene skal primært brukes på www.kongsberg.no og tilhørende sosiale medier, i presentasjoner og kampanjer, men de er også tilgjengelig for alle partnerbedrifter som ønsker å promotere Kongsberg.

Bildedatabasen finnes her under og alle partnerbedrifter kan registrere en bruker og laste ned bildene.

Frokostmøter

Vekst i Kongsberg arrangerte 8 frokostmøter i 2022 og planlegger ca samme antall i 2023. Temaene på frokostmøtene skal fortsatt være relatert til satsingen Vekst i Kongsberg eller andre temaer som berører vekst og utvikling i Teknologibyen Kongsberg.

Har du innspill til temaer så er det bare å sende inn forslag her

Frokostmøte 26.jan - Kampanjeresultater, digitale tall og resultater fra 2022

Vi dykker enda mer ned i kommunikasjonsresultatene og kampanjetallene. Meld deg på under.