Foto: Silje Holter

Dobbelt så synlige for potensielle innflyttere

Innbyggerkampanjene har doblet sine digitale resultater så langt i 2022. Mange flere klikker på annonsene i sosiale medier.

Dobling av klikk på annonsene

I årets 2 første måneder har innbyggerkampanjene i sosiale medier generert dobbelt så mange klikk på sine annonser som i samme periode i 2021. Januar og februar 2021 leverte 1400 besøkende inn til landingssiden, mens i samme periode i 2022 klikket 2700 personer seg inn til «Flytte til Kongsberg» landingssiden på kongsberg.no. Innbyggerkampanjene er bygget opp av filmer og artikler som fremmer bokvalitetene med Kongsberg og linker dette til jobbmulighetene i byen.

Boligportalen hadde i samme periode i 2021, 400 besøkende, mens i januar og februar i 2022 var 600 personer inne og sjekket ut hvilke boligprosjekter som er tilgjengelige i Kongsberg.

Teknologibyens felles nettside kongsberg.no hadde også en dobling i antall besøkende fra ca. 50.000 i 2020 til 110.000 i 2021.

Fin innbyggervekst i 2021

Innbyggertallet i Kongsberg steg med 185 personer i 2021 sammenlignet med 2020, og er nå på 27.879 personer. Dette er en innbyggervekst på 0,7% og tett opp til de vekstmålene Vekst i Kongsberg satsingen har på 1%. Det er størst vekst i aldersgruppene 13-15, 50-59 og 60-69 år

I 2020 var det en negativ vekst på 30 personer så det er en kraftig forbedring i forhold til det. Det jobbes iherdig videre for å forbedre denne veksten.