Home Weather linked print
Your Ad Here

Kongsberg Krimfestival

 title=

Litteraturfestivalen Kongsberg Krim ble første gang arrangert i 2004. I seks dager skal søkelyset rettes mot norsk kriminallitteratur. At Kongsberg er valgt, er selvsagt fordi Norges og verdens første «detektivroman» så dagens lys her.

Hva er god krim?
Årets Kongsberg Krim er den fjortende i rekken og i likhet med de foregående årene samles en rekke av de fremste norske krimforfatterne til en ukelang festival. Kongsberg Krim har i alle år vært kjent for sin vilje til å sette fokus på selve krimsjangeren og har alltid understreket at krim også er noe annet enn bare underholdning. Dette året er heller intet unntak. Heldigvis er det fremdeles forfattere som lar underholdning og samfunnskritikk gå hånd i hånd. Problemet er bare at disse synes å utgjøre et mindretall. Det vil være både synd og skam om de skulle forsvinne i en sær liten nisje. Derfor er det viktig at dette «problemet» trekkes fram i lyset. Bare slik har krimlitteraturen en berettigelse som seriøs litteratur. Det vil Kongsberg Krim være med å gi sitt bidrag til.

De gjennomgående temaene i årets arrangementer er spørsmålene om norsk krim er i ferd med å underholde seg selv i hjel i sin iver etter å skrive om seriemordere og meningsløse og brutale blodbad. Mange av årets «bokbad» vil derimot sette søkelyset på krimsjangeren generelt og den samfunnskritiske krimlitteraturen. Med andre ord vil festivalledelsen « rette et kritisk blikk mot en sjanger som med noen hederlige unntak i dag fremstår like banebrytende som siste ukes episode av CSI… (sett inn din amerikanske favorittby her».) For å sitere en av høstens deltakere.

Det er disse «hederlige unntakene» som samles på Kongsberg i slutten av oktober for å diskutere hva som er god krim. Diskusjonene vil konsentrere seg om hvorvidt krimlitteraturen fortsatt har en samfunnskritisk funksjon. For det var nettopp slik den «nyere» norske krimromanen oppstod på slutten av 1970-tallet.

Hva er ikke mer naturlig enn å starte med året 1977. Året da en av norske krimlitteraturs ikoner så dagens lys i romanen «»Bukken til havresekken», en detektiv med en bunke med ubetalte regninger, en kontantbeholdning på kr. 2.30 og en nødkonto på kr. 500. Samt et par prinsipper, som blant annet går ut på å ikke ta skilsmissejobber. Siden har det blitt sytten romaner samt noveller og mindre historier, samt tolv filmer om privatdetektiven.

Det har altså gått førti år siden Gunnar Staalesen ga ut sin første roman om Varg Veum. At Gunnar Staalesen fyller sytti år uka før festivalen åpner, gjør den populære bergensforfatteren til et selvskrevent valg til å åpne årets festival. Festivalledelsen vil gjerne markere på skikkelig vis hvilken betydning Staalesen har hatt for norsk krimlitteratur. Derfor har vi også invitert en trio av norske krimforfattere til åpningen. Trioen består av Jørn Lier Horst, Torkil Damhaug og Kjell Ola Dahl, altså uten tvil toppsjiktet av norske krimforfattere. Og som ikke det er nok, kommer Gunnar Staalesens største norske beundrer til åpningen. Navnet er foreløpig hemmelig av forståelig grunner, men vil bli offentligjort i god tid før festivalen åpner.

Kongsberg bibliotek vil også arrangere en utstilling til ære for Gunnar Staalesen. Så dette blir en verdig «bursdagsfeiring» for to kjernekarer.

Festivalen vil følge opp temaet fra åpningen utover i uka. Fredagen vil stå sentralt i denne sammenhengen. Da møtes ni profilerte norske krimforfattere som alle sammen har sterke meninger om norsk krim og hva den bør inneholde. I diskusjonen om hvilke temaer norsk krim skal ta opp har fokuset også vært på i hvor liten grad det skrives kriminalromaner fra andre deler av verden hvor Norge har økonomiske eller industrielle interesser. Til å diskutere dette temaet har Kongsberg Krim invitert Sidsel Dalen , Eystein Hansen og Ørjan N. Karlsson. Her er det duket for en underholdende og provoserende diskusjon over temaet «Den politiske thrilleren».

Det har også blitt reist spørsmål i det siste hvor grensen går mellom krim og skjønnlitteratur. Er det i realiteten noen forskjell eller kan krimlitteratur sammenliknes med annen serielitteratur? Til å svare på disse spørsmålene kommer fjorårets vinner av «Nytt blod-prisen», Ingebjørg Berg Hom. Med seg har hun Frits de Bourgh og Trude Teige. Det er duket for en interessant diskusjon hvor forfatterne tar utgangspunkt i sine egne bøker.

Som siste post på fredagsprogrammet vil firkløveret Ingar Johnsrud, Merete Junker, Øystein Wiik og Tom Egeland dele sine meninger om temaet «Norsk krim – blodbad, samfunnskritikk eller underholdning». Altså: hva bør en god kriminalroman inneholde?

På fredagen skal også «Maurits Hansen-prisen- Nytt blod» deles ut til fjorårets beste krimdebut. I år er det skarp konkurranse blant de ni debutantene fra 2016. Det har alltid knyttet seg spenning til denne utdelingen, som etter hvert nyter stor prestisje blant krimforfatterne.

På lørdagen vil søkelyset i høyeste grad rettes mot det samfunnskritiske aspektet når spørsmålet reises: «Er virkeligheten større enn fiksjonen». Her vil tre dagsaktuelle «virkelige« kriminalsaker settes på dagsorden. Dette er «true crime» på norsk grunn.

Kongsberg Krim har som alltid en rekke lokale arrangementer. Det blir skriveverksted for sjetteklassinger med påfølgende novellekonkurranse. Novellekonkurranse for videregående skolelever blir det også, og i tillegg en kortfilmkonkurranse. Ungdomskontoret byr på skumle opplevelser med Kongsberg Grøssen. Det blir gjenhør med krimhørespill på Jonas B. Gundersen og Statsarkivet åpner sine arkiver for et nytt «Mørkets gjerninger». Utvilsomt et av de mest populære inslagene under krimfestivalen.

Det blir foredrag med lokalt tilsnitt, for ikke å glemme den tradisjonsrike Maurits Hansen aften på Gamle Glitre gård i samarbeid med Lågdalsmuseet. Her serveres tre retters middag i herskapelige omgivelser med musikk, foredrag og skuespill. Alt til minne om Maurits Hansen.

For fjerde gang arrangeres «Mord til maten» , et samarbeidsprosjekt mellom Kongsberg Krim og Kongsberg teaterlag på Gyldenløve hotell, hvor gjestene inviteres til å løse en krimgåte i beste Agatha Christie stil, mens de inntar en tre retters middag. Her må man være ute i god tid for å sikre seg billetter.

Nytt av året er et samarbeid mellom Kongsberg Krim og Glogerakademiet. Kongsberg kirke blir åstedet for en musikalsk krimforestilling med Knut Nærum og Nordic Voices. Forestillingen har tittelen «Stemmen fra oven» og det handler om et drap under en konsert med et vokalensemble.. Musikken er ved Gisle Kverndokk. Det er altså duket for en annerledes krimkonsert. Eller skal vi tillate oss å si at en ny sjanger er skapt?

Da er det vel bare å ønske kriminelt god fornøyelse.

Her kan du lese foredraget “Skjelettene i skapet” av Arve Fretheim

Her kan du lese artikkelen “Hvem var egentlig Maurits Hansen” av Arve Fretheim

Her kan du lese artikkelen“Maurits Hansen og Kongsberg” av Arve Fretheim

Kontakt: post@kongsbergkrim.no

Les mer om festivalen: Kongsberg Krim